فروشگاههای همکار جیاسام پی یکی از ارزشمندترین بخشهای فرآیند خرید اعتباری موبایل و لوازم جانبی هستند. مشتریانی که از جیاسام پی اعتبار خرید دریافت میکنند، با مراجعه به فروشگاههای همکار و با استفاده از اعتبار خود میتوانند موبایل و لوازم جانبی مورد نیاز خود را به صورت قسطی تهیه کنند. تداوم این همکاری و ارائه خدمات با بالاترین کیفیت به مشتریان نیازمند رعایت کردن مجموعهای از قوانین و مقررات است تا در تعامل با رگولاتور و قانونگذار مرتبط با ارائه تسهیلات، چارچوبهای اعلامی ایشان اجرایی گردد.
ثبتنام و دریافت
درگاه فروش اقساطی
مهمترین تخلفات در همکاری فروشگاهها با جیاسام پی
چشمانداز اصلی جیاسام پی ارائه خدمات مالی و اعتباری به فروشندگان و خریداران نهایی با بالاترین کیفیت است. در این شرایط رعایت قوانین همکاری یک اصل اساسی و حائز اهمیت است. در ادامه مواردی را که در همکاری فروشگاهها با جیاسام پی به عنوان تخلف شناخته میشوند، مرور میکنیم.
با هدف تداوم امکان ارائه خدمات به مشتریان نهایی و حفظ حقوق فروشگاههایی که به اصول حرفهای همکاری پایبند هستند، جیاسام پی این قوانین را با سختگیری بررسی میکند و به دلیل جلوگیری از سواستفادههایی که متاسفانه در گذشته رخ دادهاست، بدون اغماض، همکاری خود را با فروشگاههایی که مرتکب این تخلفات شوند، لغو میکند.
صدور فاکتور جعلی
فاکتور در واقع یک سند تجاری است که جزییات یک معامله بین فروشنده و خریدار را به همراه کالاهای معامله شده و قیمت را مشخص میکند. فاکتور محصولات در درگاه فروش اقساطی جیاسام پی هم به همین ترتیب باید نشان دهندهٔ جزییات واقعی معاملهٔ انجام شده باشد. صدور و ثبت فاکتور جعلی در درگاه جیاسام پی که در آن نوع کالا، تعداد و یا قیمت به صورت واقعی درج نشده باشد تخلف محسوب میشود.
نقد کردن اعتبار مشتری
تسهیلات خرید اعتباری کالا، طبق قوانین و مقررات بانک مرکزی، صرفا جهت خرید کالا ارائه میشوند و هرگونه تلاش برای تبدیل اعتبار به پول نقد، نه تنها مغایر قوانین همکاری با جیاسام پی بلکه برخلاف قوانین بانک مرکزی بوده و جریمههای سنگین و حتی توقف کل خدمات جیاسام پی را به دنبال دارد. فروشگاههایی که تسهیلات خرید کالا را در قبال دریافت وجه به پول نقد تبدیل کنند، به عنوان متخلف شناخته شده و جیاسام پی سریعا همکاری خود را با این فروشگاهها لغو میکند.
دریافت کارمزد یا وجه اضافه
کلیه مراحل ثبتنام، اعتبارسنجی، ارائه وثیقه و دریافت اعتبار در پنل کاربری جیاسام پی و توسط خود مشتری انجام میشود و اعتبار به کیف پول مشتری واریز میشود. از طرف دیگر پس از انجام خرید از طریق درگاه فروش اقساطی مبلغ اعتبار به کیف پول فروشگاهی منتقل میشود. با توجه به شفافیت تمامی مراحل برای کاربران نهایی و همچنین برای فروشندگان، دریافت مبلغ اضافه تحت عناوینی مانند کارمزد یا هزینه خدمات یا هر عنوان دیگر، توسط فروشنده تخلف محسوب میشود. جیاسام پی به صورت مداوم با مشتریان تماس برقرار کرده و درباره نحوه خدمات از مشتریان نظرسنجی میکند.
ثبت درگاه جعلی و ارائه اطلاعات غلط
درگاه فروش اقساطی جیاسام پی یک خدمت ویژه فروشندگان موبایل و لوازم جانبی است که با پاسخ به نیاز خرید اقساطی مشتریان در بازار، شرایطی ویژهای را برای افزایش درآمد و جذب مشتریان جدید برای فروشگاهها فراهم میکند. برای دریافت و استفاده از درگاه فروش اقساطی ارائه اطلاعات هویتی و شغلی مانند کارت ملی و شناسنامه و همچنین مجوز فعالیت در صنف موبایل و همچنین مدرک محل فعالیت فروشگاه الزامی است. در صورت ارائه اطلاعات جعلی و یا ثبت درگاه جعلی بلافاصله درگاه مسدود شده و جیاسام پی همکاری خود را با ایشان لغو میکند.
ثبت نام به جای مشتری
اعتبار خرید کالا صرفا با استفاده از مدارک هویتی خود مشتری ارائه میشود. این مدارک برای اعتبارسنجی و بررسی سابقه بانکی و توانایی بازپرداخت اقساط نیز استفاده میشوند. در صورتی که فروشنده به جای مشتری ثبت نام کرده و با استفاده از اطلاعات هویتی خود برای مشتری درخواست اعتبار دهد، کاربر دریافت کننده تسهیلات نمیتواند به خوبی با نحوه استفاده از پنل مشتریان و پرداخت اقساط آشنا شود و در ادامه دچار مشکل خواهد شد. بنابرین حتما ثبت نام و طی کردن مراحل دریافت اعتبار باید توسط مشتری انجام شود.
درج شماره تماس و آدرس غیر واقعی مشتری
در هنگام ثبت مشخصات مشتری ارائه اطلاعات دقیق مانند آدرس و خصوصا شماره تماس از مشکلات آتی و سردرگمی کاربران جلوگیری میکند. حتما در تمامی مراحل ثبت مشخصات مشتری لازم است تمامی اطلاعات از جمله اسم و شماره ملی و آدرس و شماره تلفن به صورت دقیق و واقعی ثبت شوند. در صورت مشاهده ثبت غیرواقعی اطلاعات با فروشگاه برخورد خواهد شد.
پایش اولیه مشتریان براساس توانایی بازپرداخت اقساط
اما یکی از مهمترین مواردی که به حفظ تداوم امکان ارائه تسهیلات به کاربران و مصرف بهینه منابع کمک میکند، پایش اولیه متقاضیان دریافت اعتبار در محل فروشگاه است. فروشندگان با استفاده از تجربه ارزشمند خود در فروش موبایل به اقشار مختلف میتوانند مشتریانی که توانایی بازپرداخت اقساط در مبالغ بالا را ندارند شناسایی کنند و با پیشنهاد مبالغ پایینتر تسهیلات یا عدم پیشنهاد استفاده از تسهیلات، به کنترل نرخ نکول کمک کنند.
با توجه به اهمیت این مسئله در کنترل نرخ نکول و کاهش بدحسابی مشتریان که به تداوم فعالیت و ارائه تسهیلات به مشتریان کمک میکند، متاسفانه جیاسام پی از ارائه خدمات به فروشگاههایی که مشتریان آنها نرخ نکول بالایی داشته باشند، معذور خواهد بود.
مسدودسازی درگاه فروشندگان با بیشترین مشتری بد جساب
علاوه بر قوانین و مقررات فوق که تکرار آنها باعث قطع همکاری و مسدودسازی درگاه فروشگاه خواهد شد، خوش حسابی یا بد حسابی مشتریان فروشگاه در پرداخت اقساط مسئله بسیار مهم دیگری است که فروشندگان باید به آن توجه کنند و برای حفظ تداوم سرویس دهی در این راستا با ما همکاری کنند. در مسیر فروش اقساطی با استفاده از درگاه جیاسام پی، فروشندگان باید درباره جزییات پرداخت اقساط و اهمیت پرداخت اقساط در مهلت سررسید به مشتریان خود توضیحات کاملی ارائه دهند و تنها به فروش بسنده نکنند. طبیعی است که کمک به کاربران نا آشنا به فرایند، به خوش حسابی بیشتر مشتریان کمک میکند.
با هدف تداوم امکان ارائه تسهیلات، درگاه فروشندگانی که مشتریان آنها نرخ بدحسابی بالایی در مقایسه با سایر همکاران خود، در پرداخت اقساط داشته باشند، مسدود خواهد شد تا منابع مالی با ریسک کمتری توزیع گردد.
لزوم توجه به قوانین همکاری با جیاسام پی
خوشبختانه بخش اعظمی از فروشندگان همکار جیاسام پی قوانین و مقررات همکاری را رعایت کرده و مطابق اصول حرفهای فعالیت میکنند. در این مطلب تلاش کردیم تا ضمن مرور مجدد مهمترین قوانین همکاری فروشگاهها با جیاسام پی، این نکته را به استحضار همکاران فروشنده گرامی برسانیم که جیاسام پی برای حفظ حقوق همکارانی که طبق اصول حرفهای فعالیت میکنند و برای تداوم ارائه خدمات با بالاترین کیفیت به مشتریان، این موارد را به صورت سختگیرانه بررسی میکند و با فروشگاههایی که به صورت مداوم این تخلفات را انجام داده باشند، قطع همکاری میکند.